Månatlig återkommande intäkt, ofta förkortat MRR, är en av de mest värdefulla indikatorerna för att följa upp ett företags ekonomi. Det är inte ett nytt koncept, men det är ett nyckelbegrepp som frekvent används inom företagsvärlden.
De flesta företag upplever variationer i intäkterna från månad till månad. Detta är speciellt vanligt för företag som bygger på prenumerationsmodeller, där återkommande betalningar sker månadsvis, till exempel 99 kronor per månad för en streamingtjänst.
Det är grundläggande att övervaka intäkterna för att ha koll på det ekonomiska flödet. De flesta företag följer dagliga och veckovisa intäkter, men frågan är hur ser tillväxten ut på lång sikt?
Den här texten hjälper dig att reda ut vad MRR innebär och varför det är ett användbart verktyg.
Vad är månatlig återkommande intäkt?
Månatlig återkommande intäkt (MRR) är en metod för att beräkna de intäkter ett företag genererar varje månad. Det skiljer sig från traditionella metoder då det fokuserar på de intäkter som återkommer kontinuerligt.
Detta intäktsmått är mycket effektivt eftersom det är enkelt att förstå och viktigt att följa. MRR ger en mer exakt och tillförlitlig bild av företagets intäkter och tillväxt genom att eliminera den osäkerhet som engångskontrakt kan skapa.
Affärsmodellen med prenumerationer har ändrat hur företag ser på sina återkommande intäktsmått. När företag säljer sina månatliga abonnemang kommer pengarna in direkt, eller åtminstone kort efter försäljningen, vilket kan leda till ett kraftigt kassaflöde under en månad.
Men månatliga återkommande intäkter (MRR) gör det möjligt för företag att tydligare identifiera trender i sina prenumerationer och inkludera nya abonnemangsintäkter i sina mätningar.
Olika typer av månatlig återkommande intäkt
MRR är ett bra verktyg för att analysera ett företags tillväxt, stagnation eller nedgång. Det ger en indikation på nuvarande affärsläge och hjälper till att planera framtida intäktsstrategier.
Beroende på om MRR ökar eller minskar kan det delas in i olika typer.
Här är några termer gällande månatlig återkommande intäkt som det är bra att känna till:
#1. Ny MRR
Ny MRR representerar de extra intäkter som genererats enbart från nya kunder under en specifik månad. Det återspeglar en ökning av antalet nya kunder som prenumererar på dina produkter eller tjänster under den månaden.
Här är ett enkelt räkneexempel för att beräkna ny månatlig återkommande intäkt under en månad:
Om du börjar månaden med 50 kunder och får 10 nya kunder vid månadens slut, har du 10 nya kunder. Om de betalar 500 kr/månad blir din nya MRR 10 * 500 kr = 5000 kr.
Ny MRR är användbart för att hålla koll på kundanskaffningskostnaden (CAC). Om din CAC är högre än din nya MRR kan det vara nödvändigt att se över marknadsföringsbudgeten för att undvika förluster.
#2. Expansions-MRR
Expansions-MRR visar de extra intäkter som genereras från befintliga kunder under en månad. Dessa intäkter kan komma från uppgraderingar, merförsäljning eller andra tilläggstjänster.
En av de stora fördelarna med expansions-MRR är att det är enklare att sälja in något till befintliga kunder än att värva nya.
En standardformel för att räkna ut expansions-MRR ser ut så här:
Expansionshastighet = (Expansions-MRR vid månadens slut – Expansions-MRR vid månadens början) / (Expansions-MRR vid månadens början) * 100
Till exempel, om expansions-MRR vid månadens början var 5000 kr och 10000 kr i slutet av månaden, då:
Expansionshastighet = (10000 – 5000) / (5000) * 100 = 100% expansions-MRR.
#3. Återaktiverings-MRR
Återaktiverings-MRR är den månatliga intäkten som genereras från tidigare kunder som avslutade sina abonnemang. Enkelt uttryckt har några förlorade kunder återvänt för att använda din produkt eller tjänst och betalar nu en månatlig abonnemangsavgift.
Om till exempel 10 tidigare kunder återaktiverar sina prenumerationer och betalar 500 kr/månad, blir återaktiverings-MRR 5000 kr.
En ökning i återaktiverings-MRR indikerar ett positivt signalvärde för nya affärsbeslut. Det bästa med återaktivering är att dessa kunder redan känner till ditt varumärke, vilket innebär att mindre ansträngning krävs för att konvertera dem.
Om återaktiverings-MRR fortsätter att öka, bör du fokusera på att behålla dessa kunder. Undvik att ge stora rabatter för att vinna tillbaka kunder, eftersom detta kan öka kundbortfallet på lång sikt.
#4. Kontraktions-MRR
Kontraktions-MRR är det belopp som företaget förlorar under en månad på grund av nedgraderingar eller rabatter till befintliga kunder.
Även om det kan likna förlust-MRR, är det inte samma sak. Förlust-MRR avser uppsagda abonnemang, medan kontraktions-MRR kan bero på andra faktorer, som kampanjer eller rabatter.
#5. Förlust-MRR
Förlust-MRR representerar det totala belopp som ett företag förlorar på grund av att befintliga eller nya kunder avslutar sina abonnemang under en månad. Nya kunder kan ha betalat för ett abonnemang, men avbryter det inom en viss tid enligt företagets återbetalningspolicy.
Kort sagt är det den intäkt som går förlorad när nya eller befintliga användare avslutar sina prenumerationer.
En hög förlust-MRR indikerar att kunder tappar förtroendet för din produkt och att det finns utrymme för förbättringar i produktkvaliteten.
Hur beräknar man månatlig återkommande intäkt?
Att beräkna månatlig återkommande intäkt är enkelt. Du behöver bara ta den genomsnittliga intäkten per användare under en månad och multiplicera det med det totala antalet nya prenumerationer under den månaden.
Den matematiska formeln ser ut så här:
MRR = Genomsnittlig intäkt per användare (ARPU) * Antal prenumeranter
Om din ARPU är 1000 kr och du har 10 nya prenumerationer, blir MRR:
MRR = 1000 kr * 10 = 10000 kr.
Nu när du vet hur man beräknar MRR, kan vi ta upp frågan om vad som är en bra MRR-nivå.
Vad är en bra MRR-nivå?
En bra MRR-nivå varierar mellan olika företag beroende på marknad, kundgrupp, bransch och andra faktorer. Här är MRR-statistik från en undersökning av KeyBank gällande SaaS-företag.
Den visar att ju mer du spenderar på marknadsföring och reklam, desto högre MRR bör du förvänta dig:
- Om du spenderar mindre än 20% av intäkterna – 21% MRR
- Om du spenderar 20–40% av intäkterna – 24% MRR
- Om du spenderar 40–60% av intäkterna – 29% MRR
- Om du spenderar över 60% av intäkterna – 73% MRR
Vanliga misstag vid beräkning av MRR
Eftersom MRR är ett viktigt mått för prenumerationsföretag, är det viktigt att företagare är noggranna när de beräknar det.
Här är några vanliga misstag som SaaS-ägare gör när de beräknar sina månatliga återkommande intäkter:
#1. Inkludera engångsbetalningar
Engångsbetalningar är inte ”återkommande” och ska därför inte inkluderas i månatliga återkommande intäkter. Eftersom dessa betalningar inte är frekventa, kan det leda till en överskattning av intäkterna och en förvrängd ekonomisk modell om de inkluderas.
#2. Inkludera gratis provperioder
Att inkludera provperioder och deras förväntade abonnemangsvärde innan de blir betalande kunder är ett vanligt misstag. Vi vet att många provperioder inte leder till försäljning, så det skapar i princip en inkonsekvent bild av nya och förlorade kunder.
#3. Inkludera års- eller livstidskontrakt som en enskild månad
När du beräknar MRR ska du dividera prenumerationens värde med den förväntade längden, även om kunden betalar för ett år eller livstid i förskott. Detta är för att mäta momentum, vilket är ett av de viktigaste användningsområdena för månatliga återkommande intäkter.
Hur använder man MRR för att följa tillväxt?
Genom noggrann analys ger MRR värdefulla insikter som hjälper dig att växa ditt företag. Låt oss se på några viktiga insikter som du kan få genom att analysera MRR.
Prestanda
MRR hjälper dig att hålla koll på intäkterna månad för månad och ger insikter om företagets tillväxt.
Att beräkna intäkterna på månadsbasis reducerar volatilitet och temporära försäljningsökningar. Det hjälper dig att uppskatta det stabila kassaflödet som behövs för att bygga ett hållbart företag.
Dessutom skapas en databas som du kan använda för att analysera och förutsäga intäkternas utveckling under ett visst år.
Budgetering
Budgetering är avgörande för alla företag. MRR hjälper dig att följa månatliga utgifter och kostnader för affärsverksamheten. Det ger en tydlig bild av var du bör satsa pengar och var du behöver minska resurser. På sikt hjälper det dig att utveckla en affärsplan för expansion.
Prognoser
MRR är ett viktigt mått för att förutspå intäkter under kommande månader, både på kort och lång sikt. Det hjälper till att förutse inkomster och planera de insatser som krävs för att nå intäktsmålen.
Om till exempel MRR är X en viss månad, kan du använda det som en riktlinje för att beräkna den sannolika intäkten nästa månad. Om företaget växer stadigt kan du räkna med en ökning på 3–5% under de kommande månaderna.
Sätt att öka MRR
Att förbättra MRR kan vara utmanande, men det är värt ansträngningen. Här är två saker du kan göra för att arbeta på din månatliga återkommande intäkt:
#1. Utveckla en prisstrategi
Att sätta rätt pris på din produkt är inte enkelt. Vissa användare tycker att det är rimligt, medan andra tycker att det är dyrt.
Det finns ingen exakt vetenskap för att räkna ut det rätta priset. Ett bra sätt är att jämföra priser med konkurrenterna och se om din produkt motiverar priset.
Du kan fortsätta att testa priserna genom A/B-tester efter att noggrant ha analyserat dina senaste kunder. Undersök deras köpkraft och de funktioner du erbjuder, och experimentera med priserna.
#2. Identifiera möjligheter till merförsäljning
Merförsäljning är en strategi för att öka det genomsnittliga ordervärdet (AOV) från kunderna. Det hjälper till att generera ett jämnt flöde av expansions-MRR, vilket i sin tur ökar de månatliga återkommande intäkterna.
Dela in kunderna i segment utifrån deras köpresa och föreslå merförsäljning under olika stadier av köpprocessen, exempelvis på produktsidan eller i kassan. Merförsäljning brukar generera högre konvertering hos befintliga kunder jämfört med nya.
#3. Förbättra produktkvaliteten
Att förbättra produkten är ett effektivt sätt att minska kundbortfallet. Istället för att fokusera enbart på att värva nya kunder bör man ta itu med eventuella problem med produkten som kan få kunder att byta till konkurrenter.
För att lyckas med detta behöver du ha ett enastående produkterbjudande, högkvalitativ kundsupport samt uppfylla kundernas behov för att förbättra upplevelsen.
#4. Gör uppgraderingen enkel
Erbjud olika prisplaner och gör det enkelt för kunder att uppgradera till dyrare planer. Du kan även införa en skalbar intäktsmodell om din produkt har någon form av obegränsad användningsstatistik.
Om du till exempel säljer en SaaS-produkt som kan användas obegränsat, kan du begränsa den till 10 användare. När gränsen överskrids kan kunderna betala för fler användare.
Avslutningsvis
I den här artikeln har vi gått igenom varför du bör följa din MRR, hur du gör det och hur du kan använda den.
Månatlig återkommande intäkt är ett användbart mått, och även om det inte är ett nytt koncept, är det ofta missförstått.
Som vi nämnt tidigare är MRR även ett bra sätt att mäta tillväxten i ditt företag. Det är inte bara ett finansiellt begrepp, utan ett viktigt mått som kan hjälpa dig att prioritera strategier och fokusera på den framtida intäktsmodellen.
Om du vill läsa vidare kan du kolla in de bästa tjänsterna för prenumerationshantering för SaaS-företag.