Hur falska recensioner manipulerar dig online

Falska recensioner finns överallt på nätet och de har förmodligen påverkat några av dina köp. Falska recensioner kan vara positiva eller negativa, och de är uppenbarligen oetiska och skadliga. Men de är symptom på ett större problem med e-handel och onlineplattformar.

Recensioner är guld värda

I e-handelns värld är recensioner det bästa tecknet på framgång eller misslyckande. Visst, en mängd bra recensioner visar att en produkt har sålt bra och att folk tycker om den, men det är mer än bara det. Recensioner är den ultimata formen av reklam.

Företag som har bra recensioner får mycket gratis exponering. På webbplatser som Amazon och Yelp visas produkter och sidor som har bra recensioner högst upp i sökresultaten. De föreslås för användare baserat på intressen, och de skickas till och med ut i e-postkampanjer eller märks med etiketter som ”Amazon’s Choice”.

Och även om exponering inte garanterar försäljning, gör bra recensioner. Enligt a BrightLocal studie, 84 % av människor litar lika mycket på onlinerecensioner som de litar på vänner. Det är en otrolig statistik eftersom den tyder på att en dåligt skriven recension på 50 ord av en främling kan ha lika mycket inflytande som en positiv rekommendation från någon som du litar på. I grund och botten skapar exponeringen och inflytandet som företag får av bra recensioner en kraftfull e-handelsformel.

På vissa sätt känns den här formeln lite för lätt. Men det skapar faktiskt en mycket konkurrensutsatt marknad som är lätt att utnyttja. Väl granskade företag kan lätt överskugga konkurrenter, och produkter eller sidor med dåliga recensioner döljs för kunder av webbplatsalgoritmer.

Detta är vettigt. Uppenbarligen vill Amazon och Yelp inte att du associerar deras webbplatser med taskiga produkter. Men dåliga recensioner kan helt knäcka ett välrenommerat företag, särskilt ett litet eller nytt företag som kämpar för att hitta fotfäste på marknaden.

Du har förmodligen insett vart det här är på väg. Företag behöver bra recensioner för att hålla sig flytande, så de betalar folk för att skriva falska recensioner.

Vem skriver dessa falska recensioner egentligen?

Robotar eller AI gör inte majoriteten av falska recensioner; faktiska människor gör. Det visar sig att webbplatser som Amazon är ganska bra på att fånga botaktivitet, och det hjälper att de flesta botskrivna recensioner sticker ut som en öm tumme (det finns till och med webbplatser, som Fakespot, som kan fånga AI-skrivna recensioner).

Men precis som andra former av onlinepolisiering görs borttagningar av falska granskningar manuellt. Vanligtvis riktar sig en webbplats helt enkelt till recensioner som ser ”oäkta ut”. Yelp, till exempel, tenderar att ta bort dåligt skrivna recensioner av inaktiva konton, eller konton som helt klart drivs av en bot. Webbplatsen använder även IP-adresser för att hitta misstänkta recensioner. Om en restaurang i Idaho har 15 Yelp-recensioner från en australiensisk IP-adress kan du anta att det pågår något bedrägeri.

Så, om du är ett företag som vill betala för några falska recensioner, är det bästa du kan göra att hitta amerikanska invånare som är aktiva på webbplatser som Amazon och Yelp. Helst är dina falska granskare lätta att hitta och villiga att göra cirka 10 minuters arbete för jordnötter. Det visar sig att frilansskribenter passar, och det finns webbplatser som Upwork, Fiverr, Guru och Freelancer.com som finns enbart för att företag ska hitta och anställa frilansskribenter, ofta för lågbetalda uppgifter.

Tänk på att många företag faktiskt anställer falska granskare genom ett marknadsföringsföretag, så en mellanhand kan vara inblandad.

Frilanswebbplatser underlättar falska recensioner

Dessa frilanswebbplatser är inte laglösa ödemarker. De har regler, de har moderatorer och de är helt över styr. Men konstigt nog bryter falska recensionsjobb inte alltid mot användarvillkoren på vissa av dessa webbplatser.

Upwork, den största frilansarbetsnämnden, nämner inte uttryckligen falska recensioner i sina användarvillkor. Istället förbjuder webbplatsens användarvillkor ”olaglig aktivitet” och jobb som bryter mot ”användarvillkoren för en annan tjänst, produkt eller webbplats.”

Som du säkert har gissat bryter falska recensioner mot Amazons, Yelps, Googles och andra webbplatsers användarvillkor. Dessutom kan ett storskaligt falskt granskningsjobb lätt kvalificeras som bedrägeri. Även om falska recensioner inte uttryckligen bryter mot Upworks (och andra frilansstyrelsers) användarvillkor, är de tekniskt sett inte tillåtna på grund av dessa två regler.

Tja, det finns lite av ett kryphål. Om jobblistarna håller sin verksamhet vaga kan de anställa anställda för nästan vad som helst. Behöver du ett exempel? Jag sökte ”Yelp” på Upwork och jag hittade ett jobb som gör en vag begäran om ”erfarna Yelp-användare.” Den här specifika arbetsgivaren letar efter 65 författare och vill betala dem $2 vardera. Det är ett plågsamt uppenbart falskt recensionsjobb, och det har publicerats i mer än en vecka.

Företag använder ytterligare ett kryphål för att anställa falska artikelförfattare, men det är mindre vanligt. De flesta frilansarbetsforum förbjuder jobb som bryter mot användarvillkoren för en annan webbplats, som Amazon eller Google. Men enligt Amazons användarvillkor får företag dela ut gratisprodukter i utbyte mot en recension. Andra webbplatser, som Yelp, fungerar på liknande sätt – du kan fortfarande recensera en restaurang även om du åt där gratis. Så om en arbetsgivare erbjuder gratisprodukter för att recensera författare, kan de indirekt sponsra falska recensioner.

Det låter bra och snyggt, men de flesta företag vill inte ge ut sina produkter i utbyte mot dåliga eller ljumma recensioner. Företag som spelar det här spelet berättar för sina blivande recensenter att det finns extra kompensation för bra, detaljerade recensioner.

Det falska granskningssystemet finns också på sociala medier

När de flesta tänker på falska recensioner, tänker de på webbplatser som Amazon, Yelp eller Tripadvisor. Men för att förstå hur omfattande och komplicerat detta fenomen (och e-handel som helhet) är, måste du titta på hur företag använder systemet med ”falska recensioner” på sociala medier.

Låt oss fokusera på Reddit. Om du inte är bekant med Reddit är det i grunden en forumbaserad webbplats som innehåller alla tänkbara nischgemenskaper. Det finns subreddits dedikerade till båtentusiaster, MMORPG-fans, modeälskare och PC-nördar.

Dessa gemenskaper, tillsammans med de flesta andra subreddits på Reddit, är frestande mål för ett företag. Om ett företag som tillverkar speltangentbord lyckas få sin produkt till toppen av Reddits PC-spel forum, då gör de reklam för sitt varumärke till 1,2 miljoner självbeskrivna PC-spelare. Dessutom kan ett väl förtäckt Reddit-inlägg av nämnda tangentbordsföretag se ut som ett vittnesmål från en hardcore-spelare. Och som vi redan vet, 84 % av människorna lita på onlinerecensioner och vittnesmål lika mycket som de litar på sina vänner.

Så hur kommer du till toppen av ett Reddit-forum? Tja, innehåll på Reddit som har många uppröster får mer exponering, liknande hur väl granskade produkter på Amazon får mer exponering. Omvänt döljs Reddit-inlägg med nedröster för användare av webbplatsens algoritmer. Naturligtvis kan du köpa uppröster från en sida som BoostUpvotes. Och även om du förmodligen skulle anta att en armé av botkonton gör dessa uppröstningar och kommentarer, är de görs manuelltprecis som falska recensioner på Amazon och Yelp.

Om du inte tror att företag använder Reddit i marknadsföringssyfte, så Google ”hur man marknadsför på Reddit” eller ”hur man säljer min produkt på Reddit.” Du kommer att stöta på några intressanta guider, som Dreamgrows ”Hur man använder Reddit i din produktmarknadsföringsstrategi.” När en marknadsföringsguide har detaljerade avsnitt som ”Undvik att bli avstängd” och ”Skapa en profil som känns äkta” vet du att du är på väg in i området för oetiska affärsmetoder.

Den falska e-handelsmaskinen för e-handel har hittat sin väg till sidor på sociala medier, och det är lite bisarrt. Det är ett tecken på att vilseledande och oetiska affärsmetoder har genomsyrat webben och att företag är desperata efter att behålla marknadsandelar i onlinevärlden.

Falska recensioner Dra fördel av snöbollseffekten

Vi vet att webbplatser ger mer exponering för produkter och innehåll som har bra recensioner, och de tenderar att dölja dåligt betygsatt innehåll. Men sajter som Amazon och Reddit kan inte bara visa dig det högst rankade innehållet hela tiden; nya produkter och inlägg måste kunna hitta till toppen.

Framgången för en Amazon-produkt eller Reddit-inlägg beror nästan helt på dess första recensioner. Webbplatsalgoritmer lägger extra vikt vid ett helt nytt inlägg eller produkt om det har några bra recensioner, vilket ökar den eller de inläggens chanser att lyckas. Omvänt kommer ett helt nytt inlägg eller produkt med dåliga recensioner att hamna i dunkel och kommer att misslyckas. Detta kallas snöbollseffekten.

Snöbollseffekten är ett enkelt sätt att få nytt, nytt innehåll att bli populärt. Det är också ett enkelt sätt att sålla bort dåligt innehåll och dåliga produkter. Men här är grejen – det är svårt för en helt ny produkt att få några recensioner, även om ett välkänt företag tillverkar den. Denna snöbollseffekt belönar i första hand personer som betalar för falska recensioner – eller, i fallet med Reddit, falska uppröstningar.

En man som fläktar sina pengar till

Låt oss låtsas att du precis har skrivit klart en romansk roman. Du lägger den på Amazons Kindle-butik, men den går inte särskilt bra. Det blir några nedladdningar och det har en enda trestjärnig recension. Naturligtvis försvinner din roman i träsket av impopulära självpublicerade böcker, och du har inte tjänat en enda dollar på ditt arbete.

Men vad händer om du bestämmer dig för att återpublicera boken med 20 falska recensioner? Tja, Amazon kan föreslå det till kunder. Det kan dyka upp i rutan ”liknande” under andra böcker eller i marknadsföringsmejl. Din bok kanske hamnar högst upp i vissa sökresultat, och om du gör tillräckligt många försäljningar kan din tidigare misslyckade romanska roman hamna på en bästsäljarlista.

Det här låter som ett vilt ”vad-om”-scenario, men det händer mycket. Snöbollseffekten är så viktig för en produkts framgång att böcker fulla av ordagrant nonsens kan klättra till toppen av Amazons bästsäljarlista — med hjälp av några falska recensioner. Som du kan föreställa dig måste till och med legitima och begåvade författare spela Amazons algoritmer för att få exponering, särskilt när författare med liknande böcker förlitar sig på falska recensioner för framgång.

Du kan också köpa dåliga recensioner om du känner dig ond

Har du någonsin känt den där konstiga känslan av lättnad (eller besvikelse) efter att ha läst en negativ produktrecension? Det är som att du ville köpa den här saken, men du vet att du har undvikit en kula på grund av en recension. Tja, du kanske inte undvek en kula. Du kanske blev manipulerad av en falsk recension.

Dåliga recensioner, ogillar och nedröster är tänkta att berätta när en produkt inte är värd din tid. Men, precis som bra recensioner, tar dåliga recensioner hänsyn till webbplatsernas exponeringsalgoritmer. När en produkt på Amazon eller ett inlägg på Reddit har dåliga recensioner, blir det undangömt, och det föreslås inte för användare genom sökresultat. Det är som snöbollseffekten omvänt. Hur konstigt det än låter, du kan köpa dåliga recensioner, nedröster och ogillar för att skada konkurrenter. Denna praxis är så vanlig att det finns onlineguider om hur man hanterar negativa falska recensioner ”med klass.”

Denna oetiska dåliga recensionsteknik kan vara förödande för ett företag, särskilt på Amazon. Webbplatsen hanterar ett allvarligt problem med förfalskning, så den har ett fåtal automatiserade system på plats för att skydda köpare från bedrägerier. Om en produkt får många dåliga recensioner under en kort period, kommer personen som säljer den produkten att bli avstängd från Amazon. Automatiskt.

I en fascinerande video av Wall Street Journal, beskriver kinesiska företagsägare hur falska recensioner har saboterat dem. På viktiga affärsdagar som Black Friday försöker aggressiva företag få sina konkurrenter avstängda från Amazon. De kommer att köpa upp ett gäng dåliga falska recensioner och tillfälligt dominera marknaden.

Dessa tekniker är grovt oetiska och de förstärker status quo för falska granskningar. När ett företag faller offer för sabotage-genom-falska-recension, måste de studsa tillbaka snabbt. Annars kan de gå i konkurs. Hur kan ett företag studsa tillbaka snabbt? Tja, det kan löna sig för författare att lämna bra produktrecensioner!

Falska recensioner är ett symptom på ett större problem

Det är lätt att fastna i skyllspelet. Falska recensioner utgör en betydande, oetisk verksamhet med många rörliga delar. Men innan du pekar fingret på företagsägare, författare, marknadsföringsföretag, frilansande styrelser eller Jeff Bezos, överväg tanken att falska recensioner är ett symptom på ett större problem.

E-handel handlar om exponering. Man kan kalla det exponeringshandel. Ett företag är helt enkelt skyldigt att misslyckas om det inte kan behålla en onlinenärvaro. Eftersom den mesta exponeringen på nätet är direkt relaterad till algoritmer som snöbollseffekten, tvingas företagsägare att gå igång och undvika att göra ens de minsta misstag. Och vid denna tidpunkt kan det etiska beslutet att undvika falska recensioner till och med vara ett fatalt misstag för alla företag.

Med den exponerings-handelsinfrastruktur vi har nu är falska recensioner status quo. Ska vi acceptera bedrägeri som norm? Nej, självklart inte. Men om inte onlineplattformar omprövar den recensionsbaserade affärsmodellen, kommer vi att fortsätta se falska recensioner.