Haunted House av Atari finns ute nu för iOS [Review]

Haunted House kom ursprungligen ut för Atari 2600 redan 1982. Det här är en konsol som hade mindre processorkraft än vad som krävs för att visa en prick i slutet av en mening idag. Spelet var förståeligt begränsat vid den tiden, men det var fortfarande unikt. Du var ett par flytande ögon som försökte hitta vägen genom ett spökhus och letade efter bitar av en urna. Egenskapen startade om 2010 för konsoler med en urusel release (det var inte läskigt eller roligt). Nu är den tillbaka, ombildad för mobilspel. Haunted House är ute för iOS. Låt oss se hur det går.

Innehållsförteckning

Gameplay

The Haunted House, till skillnad från sin ursprungliga Atari eller sista generationens konsolföregångare (2010), är denna version av Haunted House en oändlig 2D-sidrullande löpare. Du guidar din karaktär genom att svepa och knacka på olika element över skärmen för att hålla löparen igång. Gör det till en fartfylld blandning av Temple Run, Fruit Ninja och Limbo. Om vi ​​ska vara ärliga, ger det inte en bra upplevelse på iPad, eftersom din uppmärksamhet avleds av alla olika element på skärmen som du måste interagera inom för att hålla din karaktär vid liv. Det ger en utmanande upplevelse. Porten från konsolen till iOS har hittat ett bra hem i form av en oändlig löpare och alla freemium-funktioner de brukar ta med sig. Du kan inaktivera handledningen från alternativen om du vill, men du kan lika enkelt svepa igenom den. Det är en serie instruktioner på skärmen som du kan sålla igenom och förstå ganska snabbt. Peka, svep och dra medan din karaktär springer. Med tanke på spelets namn och ursprung är de hemsökta elementen inte precis skrämmande, även om det bara är nitpicking. Du kan köpa uppgraderingar och boostar med den valuta du samlar in och du kan använda hälsostaplar för att fortsätta precis där du slutade, ifall du dör på vägen och det kommer att hända mycket när du börjar.

Grafik

Det första vi har märkt är att detta inte fick den obligatoriska 16-bitarsbehandlingen, möjligen för att det redan kommer med tillräcklig retrocred som den är. Konststilen är typisk för 2D-sidrullare med välbekanta element från spel som Limbo och Vector. Animationerna och animationstriggarna kan inte klassificeras som ”mycket bra gjort”, du kan svepa hur mycket du vill men saker och ting kommer att dyka upp av sig själva, känns nästan slumpmässigt. Sammantaget verkar det bra, förutom en handfull områden som saknar polish. Det som var mest imponerande var att de behöll gåtan med ”bara ögon” från originalspelet, som en nick till fans av originalet.

Ljud

Inga överraskningar här, omgivningsljuden, musiken och ljudeffekterna beter sig precis som man kan förvänta sig av ett smartphonespel. Inget att skriva hem om, men inte dåligt heller.

Slutsats

Det här spelet är ett av de spel som du kan njuta av om du är ett fan av genren, men det är helt troligt att om detta inte hade varit en ”omföreställning” av Atari-klassikern, kanske det inte hade fått samma nivå av uppmärksamhet.

officiell trailer

Ladda ner Haunted House för iOS