Metal Slug Defense släppt för Android och iOS [Review]

Metal Slug är ett Neo Geo (SNK-baserat arkadspel) som först släpptes i april 1996, då 16-bitars inte var på modet, det var allt vi hade. När den släpptes var grafiken på Metal Slug lika vördad som Unreal Engine 4s 4k-upplösningsdemonstrationer idag. Spelalternativen var begränsade till top-down eller side-scrollers, Metal Slug föll i den senare kategorin eftersom det var ett spring- och pistolspel. Metal Slug förde med sig ett element av överlägsen animation, våld, gorre, en myriad av karaktärer alla med ett inslag av allvarlig fånighet att det blev en omedelbar klassiker. Än idag släpps det nya spel och gamla som släpps på nytt (och uppskattas lika mycket) på praktiskt taget alla plattformar. För att begränsa sig till mobilspelsområdet har SNK släppt Metal Slug Defense tillgängligt på iOS och Android gratis. Låt oss ta en titt på hur det går i den nya tiden.

Metal Slug Defense är ett slottsförsvarsspel med den extra fördelen att vara utspelad i Metal Slug-universumet. Du möter din motståndare som sitter i andra änden av skärmen. Du får en energibar som dikterar nivån och frekvensen av enheter som du kan släppa. Det finns två valutor, de lättförtjänta guldbiljetterna och köpet av medaljer i appen. Medaljer tenderar att låsa upp nästan allt från enheter till basuppgraderingar medan gyllene biljetter används för mindre inköp.

Innehållsförteckning

Gameplay

Spelet saknar den klassiska Metal Slug shoot-allt-som-rör-aspekten, istället ger det dig en begränsad kontroll över de enheter du släpper, var och en med en unik funktion, som alla har ett enhetligt mål att utplåna fienden, helt enkelt och enkelt. Enspelaruppdragen är mycket enkla; de måste vara för nya spelare för att få en uppfattning om hur man bäst navigerar i spelet. Du får en AP-stapel (uppgraderbar) som anger hur mycket energi du har för att distribuera enheter. Ditt mål är att rädda din bas från att förstöras samtidigt som du förintar motståndarens bas helt och hållet. Allt eftersom enspelaruppdragen fortskrider får du en myriad av utvecklande fiender och baser att övervinna. Det finns dagliga inloggningsbelöningar såväl som prestationer att låsa upp. Dessutom finns det ett WiFi-läge för att spela med dina vänner och familj, och det är där det roliga kommer att finnas.

Berättelse

Det finns inte mycket av en historia till att börja med, men som en nick till den klassiska Arcade-stilen för berättande introduceras du med en rullande text över en bild av dina karaktärer. Du kan snabba upp det genom att trycka på skärmen eftersom det bokstavligen inte har någon inverkan på själva spelet (också mycket som klassiska arkadspel).

Grafik & ljud

För att hålla sig till Metal Slugs natur, har ingenting modifierats eller ändrats för att alienera kärnan av fans, lyckligtvis med den nu överanvända 16-bitars grafikboomen på mobilspelmarknaden, Metal Slug är precis hemma med inget att förlora och mycket att erbjuda eftersom de har gjort det tillräckligt länge för att veta hur man gör det bästa av detta medium. Även om det kanske bara är tråkigt, var menyerna också designade för att fokusera på spelets 16-bitars ursprung, men de verkar ha fokuserat mindre på menyerna än själva spelet, vilket ger användarna en oinspirerad upplevelse. Ljudet var stabilt, skarpt, med den klassiska musiken som spelades, om du har spelat Metal Slug i arkaderan kanske du bara förs tillbaka i tiden.

Slutsats

Det här är ett roligt och möjligen beroendeframkallande spel, det finns ett enormt reprisvärde, särskilt i multiplayer över WiFi-läge (om du har villiga deltagare), spelet är gratis att spela och definitivt värt att prova minst en gång, bara kämpa dig igenom de ordrika handledningarna och du är redo att spränga NPC:er på nolltid. Jag kommer att fortsätta spela det här spelet även efter att granskningen är avslutad.

Ladda ner Metal Slug Defense för iOS

Ladda ner Metal Slug Defense för Android